PROJEKT GRUNDTVIG
Projekt: Uczenie się rodziców o rozwoju wczesnodziecięcym (ECD) i edukacji wczesnodziecięcej (ECE)![](/images/logo_grundtvig.jpg)
Głównymi celami projektu były:
- Rozwój wiedzy i wzmocnienie umiejętności uczestników projektu w zakresie rozwoju wczesnodziecięcego i edukacji wczesnodziecięcej.
- Oferowanie rodzicom z różnych krajów Unii Europejskiej możliwości wymiany pomysłów i praktyk dotyczących organizacji i funkcjonowanie Centrów Matek.
- Dalsze upowszechnianie i transfer dobrych praktyk w sieciach partnerskich.
- Wzmocnienie współpracy europejskiej oraz nawiązywanie kontaktów między grupami tworzącymi nieformalne środowisko nauki dla osób będących w niekorzystnej sytuacji.
Projekt był realizowany wspólnie z 3 partnerami :
- Stichting Nest! – Holandia, Amsterdam – jest twórcą metodologii uczenia się w obszarze inicjatyw oddolnych,
- Mütterforum Baden-Württemberg e.V. Landesverband der Mutter- und Familienzentren – Niemcy, Stuttgart – ma doświadczenie w tworzeniu ogólnodostępnych miejsc w przestrzeni publicznej, gdzie rodzice uczą się i rozwijają
- Unia materkych centier (UMC) – Słowacja, Bratysława – wypracowała pozytywną relację pomiędzy obszarem edukacji formalnej i nieformalnej
- 2 wyjazdy szkoleniowe do organizacji partnerskiej z projektu (Słowacja -“Akademia praktycznego rodzicielstwa” 19- 23.11.2009r., Niemcy- „Samopomoc rodzicielska, szkolenie dot. metody wspierania liderów- 02.2011r.)
- 2 warsztaty dla liderek prowadzone przez Marieke van Geldermalsen – Jaeckel Stichting Nest! – Holandia ( 1 warsztat- strategie samodzielnego organizowania się rodziców- 03.2010r., 2 warsztat- – budowanie sieci inicjatyw oddolnych oraz wzajemne wsparcie – 11.2010r.)
- Wsparcie liderów inicjatyw oddolnych w transferze wiedzy i umiejętności do swoich grup
- Konferencję podsumowującą projekt – 05.2011 r.
![](http://www.tworczemamy.pl/images/stories/logo_imd.jpg)
Interdyscyplinarny zespół specjalistów (psychologów, pedagogów, nauczycieli przedszkolnych, socjologów, trenerów) pracuje w oparciu o autorską, innowacyjną koncepcję skoncentrowaną na perspektywie małego dziecka (Podejście IMD). Programy Instytutu kierowane są do małych dzieci (od urodzenia do 7 roku życia) i ich najbliższego środowiska rodzinnego i edukacyjnego oraz wszystkich uczestników przestrzeni społecznej, w której żyją małe dzieci.
PROFESJONALNE LIDERKI
Projekt „Profesjonalne Liderki - Sprawne Organizacje”Realizowany przez Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren z Poznania ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Celem projektu jest wsparcie oraz profesjonalizacja organizacji pozarządowych prowadzonych przez kobiety – liderki poprzez rozwijanie potencjału instytucjonalnego i ludzkiego tych organizacji. Projekt ma charakter szkoleniowy. Koncentruje się na osobie lidera rozwijając jego wiedzę i umiejętności w obszarze zarządzania organizacją – zarządzania zasobami ludzkimi i programem organizacji. Projekt zakłada, że jego głównym rezultatem będzie przejście od przywództwa opartego o naturalne predyspozycje do przywództwa opartego o konkretną wiedzę i umiejętności. Projekt oferuje liderkom organizacji udział w szkoleniach, seminariach i indywidualnych konsultacjach w okresie od września 2011 do września 2012 roku. Szkolenia rozwiną wiedze i umiejętności liderek w zakresie zarządzania zasobami ludzki organizacji, dobrej jakości programu zajęć dla małych dzieci i ich rodziców, prawnych aspektów funkcjonowania organizacji, w tym wolontariatu oraz budowania wizerunku i promocji działań. Podsumowaniem realizacji projektu będzie przygotowanie i upowszechnienie publikacji „Przewodnik dla Liderek organizacji pozarządowych”, której zakres tematyczny będzie opracowany wspólnie z uczestniczkami szkoleń.